Nincsenek
tanulási görbék azok számára, akik háborúban állnak vagy
startupot alapítanak-mondta Brian Chesky, akinek hihetetlenül rövid
idő alatt kellett egy irdatlan iramban növekvő cég vezérigazgatói
székébe ülni. A 2008-ban startoló Airbnb startup vállalkozásként
már 2015-ben olyan nagyágyúk nyomdokain haladt, mint az Uber és
a kínai telefonkészítő Xiaomi.
Korábban
csak az évtizedek vezetői tapasztalatával rendelkező igazgatók
váltak a gigászi méretű világcégek vezetőjévé. Ez a
tendencia teljesen átalakult a felgyorsult technológiai-ipari
környezetben. Manapság az átütő erejű üzleti meglátásokkal
előrukkoló fiatalok valósággal berobbannak ezekbe a pozíciókba.
Mindez követhetetlen gyorsasággal történik. Nincs idő
képzésekre, hosszú vezetői kurzusokra a tapasztalatgyűjtéshez!
Segítség,
főnök lettem!
Maga Chesky
is furcsának találta, hogy egy startup vezetőjévé vált.
Semmi sem
készítette fel arra, hogy egy művészeti iskola elvégzése után
5-6 évig munkanélküli lesz, majd irányítania kell egy
óriáscéget. A saját szakállára, villámgyorsan kellett
elsajátítania a vezetés művészetét, melyben a legjobb
megoldások (best practice-ek) keresése volt a segítségére. Az
Airbnb első napjaiban Brian Cheskynek még fogalma sem volt róla,
mi az a menedzsment!
Kitalált
néhány hatékony módszert:
A próba
és a hiba módszere. Folyamatosan teszteljük az
ötleteinket, és nyomban iktassuk ki a rendszerből a rosszul
teljesítőket.
Ismerjük
meg a játékszabályokat az adott területen! Chesky szerint ez
olyan, mint a sakk: néhány stratégiai fontosságú lépés
behozhatatlan előnyt ad nekünk a versenytársakkal szemben. Az
energiáinkat azokra a tettekre kell fordítani, melyek a legnagyobb
eredményeket hozzák.
A legjobb
forrás keresésének módszere. Ez arról szól, hogy
képtelenség egy témát minden szempontból megérteni. Sokkal
eredményesebbek vagyunk, ha azonosítjuk a legjobb forrást -egy
igazi szakértőt- az adott területen, és őt kérdezzük meg a
legfontosabb kérdésekről (hogyan kell nemzetközileg növekedni, a
startuppal minél több pénzt keresni, stb). Brian Chesky szerint
ebből lehet a legtöbbet tanulni!
Az utóbbi
módszert alkalmazva több nagy üzleti gondolkodótól is merített
ötleteket az Airbnb vezetéséhez.
Chesky
mesterei
A teljesség
igénye nélkül most bemutatok 5 inspirálót és 5 vezetői tippet,
ami segített a szállásmegosztás királyának:
Légy
proaktív! Ezt tanácsolta neki Sheryl Sandberg, a Facebook működési
igazgatója. Chesky megtanulta tőle, hogyan legyen kezdeményező,
és kérdezzen minél többet az emberektől, mert csak így áshat a
dolgok mélyére.
John Ive, az
Apple vezető formatervezője a fókuszálásra hívta fel a
figyelmét. Brian Chesky tőle tanulta a Steve Jobs-i
vezetésművészetet: maradjunk fegyelmezettek és álljunk ellen a
késztetésnek, hogy valamennyi ígéretes ötletünket
megvalósítsuk. Koncentráljunk a lényegre!
Bob Igertől,
a Walt Disney Company vezérigazgatójától hidegvért tanult (ez
azért lényeges, mert a mai vezetők javarésze sosem tanulja meg,
hogyan kell igazán ellazulni). Chesky omahai otthonában látogatta
meg a legendás üzleti befektetőt, Warren Buffetet, aki bevallotta
neki, hogy gyakran kerüli a nyilvános médiaszerepléseket,
szívesebben olvas otthon. Az Airbnb alapítója az ő hatására
ébredt rá: csend és nyugalom kell az igazán elmélyült
gondolkodáshoz, hogy beinduljanak a fejében az üzleti
fogaskerekek.
A
hajóelméletet Chesky George Tennettől tanulta, aki 1997 és 2004
között a CIA igazgatójaként dolgozott, később pedig egy
befektetési bank ügyvezető igazgatója lett. Ennek hatására
Chesky a Fortune.com egyik interjújában az Airbnb-t egy hajóhoz
hasonlította, melynek ő, a vezérigazgató a kapitánya.
Feladatának a nagyrésze abból áll, hogy a vízvonal alatt tartson
mindent, ami elsüllyesztheti a hajót.
Chesky
másokkal is megosztja üzleti felismeréseit. 2015-ben például
céges e-mail sorozatot indított, melynek minden részében egy
remekül használható üzleti leckéről beszélt-többek között
arról is, hogyan kell tanulni.
Folytatása
következik
Forrás:

Megjegyzések
Megjegyzés küldése