Sokan az
Airbnb alapítóját, Brian Cheskyt nevezik a legkiválóbb fiatal
vezérigazgatónak Mark Zuckerberg, a Facebook üzleti géniusza óta.
A világ legnagyobb szállásmegosztó vállalata sokat köszönhet
Chesky találékony, kísérletező személyiségének. Brian Chesky
a saját lakását is elérhetővé tette az Airbnb-n, amit már
többször kibéreltek. Ilyenkor
a barátnőjével, Elisával ideiglenesen mindig lefoglalnak egy
szomszédos lakást, hogy megtapasztalják, milyen az igazi
Airbnb-élmény!
Most
nézzük, hogyan lett Chesky vezetésével az Airbnb a világ egyik
legsikeresebb vállalata!
Felfújható
matracokból dollármilliárdok
A világ
legnagyobb szállásmegosztó oldalának története elég kalandosan
kezdődik.
A céges
legendák szerint a diploma megszerzése után Chesky
osztálytársának, Gebbiának volt egy érdekes deja vu-je: közösen
fognak céget indítani és erről könyvet írnak majd.
2007
októberében két munkanélküli frissdiplomás (Brian Chesky és
Joe Gebbia, a későbbi Airbnb-alapítók) meglehetősen nehéz
körülmények között éltek, kicsúsztak az albérleti díj
fizetésének határidejéből. A gyors bevétel reményében
kitaláltak egy projektet: kivették a szekrény mélyéről Gebbia
felfújható matracait, és ideiglenesen kiadták a saját lakásukat.
A vállalkozást ekkor még Air Bed and Breakfastnek nevezték, mert
kezdetben reggelit szolgáltak fel a vendégeiknek. Cheskyékhez
ekkor csatlakozott a mérnök Nathan Blecharczyk, majd 2008
augusztusában startolt a weboldal, az Airbedandbreakfast.com.
A három
srác már ebben a kezdeti stádiumban megtalálta a neki való
szerepet. Chesky vezette a csapatot, Gebbia a tervezésre figyelt,
Blecharczyk a technológiai kérdésekkel foglalkozott.
A szakértők
és a Szilícium-völgy gurujai eleinte kifejezetten kételkedtek az
Airbnb sikerében. Ez rövidesen megváltozott, és a cég bekerült
egy startup inkubátorba, a rangos Y Combinatorba, ahol jelentős
anyagi támogatást kapott a fejlődéshez.
Ekkor már
Airbnb-re rövidült a vállalat neve, és a megoszthatóságot az
alapítók kibővítették ingatlanokra, faházakra, apartmanokra-és
kastélyokra! Lassan körvonalazódott az Airbnb valódi profilja,
mely azóta világsikert aratott. 2010-ben az Airbnb még erősebb
tőkeinjekciót kapott.
Az Airbnb
rövidesen a legnagyobb hotelláncok versenytársaként jelent meg.
Brian Chesky azonban vitatja ezt a nézetet, mert az Airbnb kiváló
kapcsolatot ápol a Marriottal, a Hiltonnal és a Starwooddal is.
Chesky a
szenvedélyek embere
A vezetői
siker egyik legnagyobb titka, hogy mindent szenvedéllyel csináljon
az ember.
Chesky
tudja, miről beszél! Első nagy szenvedélye a jégkorong volt.
Gyermekkorában annyira imádta a sportágat, hogy a karácsonyra
kapott jégkorongfelszerelésben aludt – a lábán korcsolyával, a
kezében bottal és a fején lévő sisakban. Kicsivel később
Chesky rákapott a rajzolásra: folyamatosan Nike cipőket rajzolt és
az újratervezésükön töprengett, máskor meg hosszú órákra
tűnt el a helyi múzeumban, hogy festményeket másoljon.
Konfliktuskezelés 5.0
Az Airbnb
2011-ben élte át a cég legnagyobb válságát, amikor egy San
Francisco-i szállásadó otthonát a bérlők kirabolták. Az ügy
áldozata, egy EJ nevű hölgy szerint az Airbnb mindent megtett,
hogy segítsen neki, de Chesky hallgatott az ügyről, és a botrány
egyre hangosabb lett.
Az Airbnb-n
belül óriási feszültség alakult ki azt illetően, hogyan kell
kezelni az ilyen helyzeteket. Az egyik álláspont szerint ezt a
problémát mindenképp kommunikálni kell a kedélyek megnyugtatása
miatt, mások szerint viszont ez csak az újabb panaszok áradata
előtt nyitna kaput.
A helyzet
heteken át nyomasztotta Cheskyt. Nyilvános levelében
bejelentette, hogy a cég 50 000 dolláros garanciát vállal
(eleinte csak 5000 dollárban gondolkodott, de az egyik befektetője
hozzáadott egy nullát a garancia összegéhez).
A történet
fordulópontot hozott a cég életébe. Innentől tekintették igazi
vezérnek Briant.
A
sikerhez egy kis őrületre van szükség
Ezt mesélte
munkatársainak az Airbnb alapítója az egyik céges meetingen.
Nem szabad
korlátozni a képzeletünket, mert a világon minden lehetséges!
Szerinte nem a biztonsági kérdések, a jogi kihívások vagy a
versenytársak fogják elpusztítani az Airbnb-t, hanem az, ha egy
nap abbahagyják a kreatív őrületet, az üzleti gondolkodás
szabadságát.
Chesky
ötletét tapsvihar fogadta, és a jövőben még izgalmasabb
kihívások várnak az ifjú igazgatóra!
Forrás:

Megjegyzések
Megjegyzés küldése