Az induló
startupok úgy lépnek a piacra, hogy tudják: a legtöbb sharing
economy iparágban csak egyetlen vállalkozás győzhet, a többiek
szép lassan a feledés homályába merülnek.
És még
akkor is számtalan akadállyal kell szembenézniük, ha nyernek!
Létre
kell hozniuk az exponenciális növekedésről gondoskodó hálózati
hatást és arra szintén figyelniük kell, hogy a rendszerben aktív
felhasználók és a szolgáltatást adók (sofőrök, szálláskiadók,
stb.) nehogy az oldalon kívül, privát úton üssék nyélbe a
bizniszeiket.
Most
bemutatok olyan problémát, ami álmatlan éjszakákat okozhat a
közösségi kereskedelem induló vállalatainak.
Csak egy
maradhat!
The winner takes it all-Az ABBA legendás slágerétől nem
mindenkinek vannak kellemes emlékei. A közösségi kereskedelem
ugyanis jellemzően egy olyan terület, ahol egy adott ágazatban
többnyire egyetlen versenyző arat sikert, a többiek pedig szépen
lassan lemorzsolódnak. A legnagyobb piacrészesedést birtokló Uber
mellett eltörpül a Getaround sikere.
A győztes mindent visz típusú mentalitás széles körben
elterjedt a startupokat alapító kockázati tőkés befektetők
körében. Az ügyfelek általában ragaszkodnak ahhoz, hogy egy
bizonyos iparágban kiválasszanak egy kiemelkedően jó platformot,
és onnantól csak azt használják.
Egységben
az erő?
Lehetséges, hogy valamelyik vállalat komoly piacrészesedést
szerez magának, ám még ekkor sem borítékolható, hogy ő lesz a
végső győztes egy bizonyos területen. A Rover.com és a DogVacay
a kutyákra vigyázó ("dog-sitter") piacon versengett
egymással, ám idővel a DogVacay csatlakozott a Roverhez, és a
portálján már fel is tünteti a partnerséget.
A két cég összefogott, és közös erővel létrehozta a világ
legnagyobb kutyákra vigyázó közösségét, 5 csillagos minősítésű
szakemberekkel.
A történetnek az a tanulsága, hogy a megosztáson alapuló
cégeknek nem kell minden áron monopolizálni a piacot. Az is növeli
a nyerési esélyeket, ha a nagy szolgáltatók szövetkeznek
egymással, mert így még kiemelkedőbb minőséget kínálnak az
érdeklődőknek.
Mi hozz a
létre a hálózati hatást?
Ez az a kérdés, melynek megválaszolása minden létező piacon
meghatározza a győztes személyét!
A netwok effectnek (a hálózati hatásnak) óriási a jelentősége
egy induló startup életében.
A közösségi kereskedelem tapasztalt gurujai szerint ez jósolja
meg, hogy egy termék vagy szolgáltatás mennyire lesz életképes a
megosztásos gazdaságban. Ezt a szempontot azonnal mérlegelni kell,
amint valakinek támad egy zseniális közösségi ötlete (a többség
ezt egyáltalán nem teszi meg, csak vakmerőn belevág egy közösségi
platform létrehozására).
Valamennyi platform a konverzióról, a bevételszerzésről szól,
amihez a termék/szolgáltatás hálózati hatása gyújtja be a
rakétákat!
A platformokon kívüli
bizniszek veszélye
Mi történik,
ha létezik egy autószerelő oldal, ahol a kocsitulajdonos és a
rendszerben dolgozó mester annyira egymásra találnak, hogy
legközelebb már igénybe sem veszik az oldalt, hanem privát úton
keresik meg egymást?
Az ilyen
helyzetek fel sem merülnek, ha az adott platform jó okot ad arra,
hogy továbbra is használják. Az emberek máris nehezebben tudnak
elszakadni az oldaltól, amint valamilyen technológiai tényező kap
szerepet a munkafolyamatban. A Rover.com például egy szórakoztató
naptárrendszert kínál a kisállatok tulajdonosainak, ahol a
kutyájukról készített zenés videót nézhetik meg, amíg a
kedvencük a "kutya-szitternél van".
Egy közösségi startup beindításakor
át kell gondolni az említett kérdéseket, és nemcsak nyugodtabban
alszunk, de a gyors növekedés miatt sem kell aggódnunk!
Forrás:

Megjegyzések
Megjegyzés küldése