A sharing economy álmatlan éjszakái


Az induló startupok úgy lépnek a piacra, hogy tudják: a legtöbb sharing economy iparágban csak egyetlen vállalkozás győzhet, a többiek szép lassan a feledés homályába merülnek.
És még akkor is számtalan akadállyal kell szembenézniük, ha nyernek!
Létre kell hozniuk az exponenciális növekedésről gondoskodó hálózati hatást és arra szintén figyelniük kell, hogy a rendszerben aktív felhasználók és a szolgáltatást adók (sofőrök, szálláskiadók, stb.) nehogy az oldalon kívül, privát úton üssék nyélbe a bizniszeiket.
Most bemutatok olyan problémát, ami álmatlan éjszakákat okozhat a közösségi kereskedelem induló vállalatainak.

Csak egy maradhat!

The winner takes it all-Az ABBA legendás slágerétől nem mindenkinek vannak kellemes emlékei. A közösségi kereskedelem ugyanis jellemzően egy olyan terület, ahol egy adott ágazatban többnyire egyetlen versenyző arat sikert, a többiek pedig szépen lassan lemorzsolódnak. A legnagyobb piacrészesedést birtokló Uber mellett eltörpül a Getaround sikere.
A győztes mindent visz típusú mentalitás széles körben elterjedt a startupokat alapító kockázati tőkés befektetők körében. Az ügyfelek általában ragaszkodnak ahhoz, hogy egy bizonyos iparágban kiválasszanak egy kiemelkedően jó platformot, és onnantól csak azt használják.

Egységben az erő?

Lehetséges, hogy valamelyik vállalat komoly piacrészesedést szerez magának, ám még ekkor sem borítékolható, hogy ő lesz a végső győztes egy bizonyos területen. A Rover.com és a DogVacay a kutyákra vigyázó ("dog-sitter") piacon versengett egymással, ám idővel a DogVacay csatlakozott a Roverhez, és a portálján már fel is tünteti a partnerséget.
A két cég összefogott, és közös erővel létrehozta a világ legnagyobb kutyákra vigyázó közösségét, 5 csillagos minősítésű szakemberekkel.
A történetnek az a tanulsága, hogy a megosztáson alapuló cégeknek nem kell minden áron monopolizálni a piacot. Az is növeli a nyerési esélyeket, ha a nagy szolgáltatók szövetkeznek egymással, mert így még kiemelkedőbb minőséget kínálnak az érdeklődőknek.


Mi hozz a létre a hálózati hatást?

Ez az a kérdés, melynek megválaszolása minden létező piacon meghatározza a győztes személyét!
A netwok effectnek (a hálózati hatásnak) óriási a jelentősége egy induló startup életében.
A közösségi kereskedelem tapasztalt gurujai szerint ez jósolja meg, hogy egy termék vagy szolgáltatás mennyire lesz életképes a megosztásos gazdaságban. Ezt a szempontot azonnal mérlegelni kell, amint valakinek támad egy zseniális közösségi ötlete (a többség ezt egyáltalán nem teszi meg, csak vakmerőn belevág egy közösségi platform létrehozására).
Valamennyi platform a konverzióról, a bevételszerzésről szól, amihez a termék/szolgáltatás hálózati hatása gyújtja be a rakétákat!

A platformokon kívüli bizniszek veszélye

Mi történik, ha létezik egy autószerelő oldal, ahol a kocsitulajdonos és a rendszerben dolgozó mester annyira egymásra találnak, hogy legközelebb már igénybe sem veszik az oldalt, hanem privát úton keresik meg egymást?
Az ilyen helyzetek fel sem merülnek, ha az adott platform jó okot ad arra, hogy továbbra is használják. Az emberek máris nehezebben tudnak elszakadni az oldaltól, amint valamilyen technológiai tényező kap szerepet a munkafolyamatban. A Rover.com például egy szórakoztató naptárrendszert kínál a kisállatok tulajdonosainak, ahol a kutyájukról készített zenés videót nézhetik meg, amíg a kedvencük a "kutya-szitternél van".


Egy közösségi startup beindításakor át kell gondolni az említett kérdéseket, és nemcsak nyugodtabban alszunk, de a gyors növekedés miatt sem kell aggódnunk!

Forrás:

Megjegyzések