A megosztásban rejlő erő


Ritkán használt autó, üresen álló lakás-az Uber és az Airbnb zseniális érzékkel faragott bevételt azokból az eszközökből, amiket az emberek csak időnként használnak. Ebből a zseniális ötletből született a közösségi kereskedelem, mely hihetetlen értéket ad minden megosztásnak.
Most kiderül, hogyan lett átütő siker a megosztásos gazdaság!


Minden a válsággal kezdődött

A megosztásos gazdaság születésének előzménye a 2008-as gazdasági válság.
Sokan az anyagi nehézségek miatt vállalták be, hogy munka mellett Uber-sofőrnek állnak és kiadják az üresen pangó lakásukat az Airbnb-n. A közösségi kereskedelem kezdetben a kihasználatlan eszközök megosztására koncentrálódott, később azonban egyre izgalmasabb és eredetibb vállalkozások születtek. Ilyen például a Postrader, a közösségi vásárlás ötlete, ahol a termékekért megosztással lehet fizetni.


A megosztás növekvő népszerűsége

A PWC 2014-es amerikai kutatása a közösségi gazdaság 5 ágazatát vizsgálta az amerikai fogyasztók körében (az utazás, a szállítás, a munkaerő, a streaming szolgáltatás és a pénzügyek területét nézték meg). Kiderült, hogy a felnőttek 44%-a már 2014 decemberében ismerte a megosztás közösségi gazdaságban használt fogalmát. A felnőttek 19%-a korábban már vásárolt valamit a közösségi kereskedelemben.
2015-ben egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a megosztáson alapuló közösségi cégek jelentős bevételt termelnek. Az Airbnb értéke ebben az évben becslések szerint 30 milliárd dollárra emelkedett, az Uberé pedig 68 milliárdra. Benito Matofska közösségi szakértő (a The People Who Share alapítója) szerint a sharing economy a gazdasági előrejelzésekhez képest hússzor gyorsabban növekszik. Matofska saját kutatásaiban még elképesztőbb következtetésre jutott: szerinte a sharing economy a Facebooknál is szédítőbb iramban növekszik!


A nagy márkák a megosztás erejére építenek

A Deloitte egyik kutatásában arra kérdeztek rá, mit szeretnének kérni a fogyasztók a nagy márkáktól.
A válaszadók 90%-a azt akarta, hogy a márkák valamilyen formában kapcsolódjanak a megosztás élményéhez. A Nike egy zseniális húzással arra ösztönözte a vásárlóit, hogy tervezzenek saját cipőket és osszák meg egymással az ötleteiket. A kezdeményezés nagy sikert aratott, mert az emberek imádják, ha másokkal is megoszthatják a kreativitásukat.
A legnagyobb brandek marketingeseinek tehát jobban figyelnie kell a megosztásban rejlő lehetőségekre, ez az igény egyre intenzívebb a fogyasztói közösségekben. A megosztás olyan élményfaktort társít a termékekhez, mely teljesen új szintre emeli a közösségi kereskedelmet.

A megosztás a kontroll visszaszerzése

Napjainkban sok országban nő a munkanélküliség, az életünket meghatározó politikai-gazdasági döntések pedig az átlagemberek számára elérhetetlen szinten születnek. Sokan úgy érzik, kicsúszik a kezükből az irányítás, nincs ellenőrzésük a saját életük felett.
Ezekre a 21. századi kihívásokra ad sajátos választ a megosztásos gazdaság. A közösségi kereskedelem egyfajta kontrollt ad azt emberek kezébe, akik a már meglévő autóból, lakásból, ritkán viselt ruhából szereznek bevételt. Szinte a semmiből termelnek pénzt, mert már eleve rendelkeznek az extra profitot generáló eszközökkel.
Az a legszebb az egészben, hogy a sharing economy a szabadság felszabadító érzését adja az embereknek. A résztvevők ugyanis a saját maguk főnökei, nincs szükségük külön közvetítőkre a kereslet és a kínálat összekapcsolásában (csak egy jól működő platformra). Ráadásul nem kell kitalálniuk semmi radikálisan újat, csak regisztrálni egy már meglévő rendszerbe, az Uberre, az Airbnb-re, stb.
Közel állunk ahhoz, hogy a megosztás nemcsak a gazdaságot, de az emberek gondolkodását globálisan is pozitív irányba terelje.

A hölgyek egyre aktívabb szerepet játszanak a megosztásos kereskedelemben

Monique Leroux kanadai üzletasszony szerint rengeteg hölgy vállal szerepet a közösségi kereskedelemben az utóbbi években. Az Airbnb célcsoportjának és bérlőinek több mint 50%-át ma már nők alkotják.
A hölgyek hozták létre a Rent the Runway ruhamegosztót. A közösségi finanszírozással foglalkozó oldalakon (Kickstarter, Indiegogo) mostanában több női vezető hoz létre új projektet, mint férfi CEO. Úgyhogy a megosztásalapú vállalkozásban gondolkodó uraknak ideje felvennünk a versenyt a lelkes hölgyekkel!

Forrás:

Megjegyzések