Ritkán
használt autó, üresen álló lakás-az Uber és az Airbnb
zseniális érzékkel faragott bevételt azokból az eszközökből,
amiket az emberek csak időnként használnak. Ebből a zseniális
ötletből született a közösségi kereskedelem, mely hihetetlen
értéket ad minden megosztásnak.
Most
kiderül, hogyan lett átütő siker a megosztásos gazdaság!
Minden a
válsággal kezdődött
A
megosztásos gazdaság születésének előzménye a 2008-as
gazdasági válság.
Sokan az
anyagi nehézségek miatt vállalták be, hogy munka mellett
Uber-sofőrnek állnak és kiadják az üresen pangó lakásukat az
Airbnb-n. A közösségi kereskedelem kezdetben a kihasználatlan
eszközök megosztására koncentrálódott, később azonban egyre
izgalmasabb és eredetibb vállalkozások születtek. Ilyen például
a Postrader, a közösségi vásárlás ötlete, ahol a
termékekért megosztással lehet fizetni.
A
megosztás növekvő népszerűsége
A PWC
2014-es amerikai kutatása a közösségi gazdaság 5 ágazatát
vizsgálta az amerikai fogyasztók körében (az utazás, a
szállítás, a munkaerő, a streaming szolgáltatás és a pénzügyek
területét nézték meg). Kiderült, hogy a felnőttek 44%-a már
2014 decemberében ismerte a megosztás közösségi
gazdaságban használt fogalmát. A felnőttek 19%-a korábban már
vásárolt valamit a közösségi kereskedelemben.
2015-ben
egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a megosztáson alapuló közösségi
cégek jelentős bevételt termelnek. Az Airbnb értéke ebben az
évben becslések szerint 30 milliárd dollárra emelkedett, az
Uberé pedig 68 milliárdra. Benito Matofska közösségi szakértő
(a The People Who Share alapítója) szerint a sharing economy a
gazdasági előrejelzésekhez képest hússzor gyorsabban növekszik.
Matofska saját kutatásaiban még elképesztőbb következtetésre
jutott: szerinte a sharing economy a Facebooknál is szédítőbb
iramban növekszik!
A nagy
márkák a megosztás erejére építenek
A Deloitte
egyik kutatásában arra kérdeztek rá, mit szeretnének kérni a
fogyasztók a nagy márkáktól.
A válaszadók
90%-a azt akarta, hogy a márkák valamilyen formában kapcsolódjanak
a megosztás élményéhez. A Nike egy zseniális húzással arra
ösztönözte a vásárlóit, hogy tervezzenek saját cipőket és
osszák meg egymással az ötleteiket. A kezdeményezés nagy sikert
aratott, mert az emberek imádják, ha másokkal is megoszthatják a
kreativitásukat.
A legnagyobb
brandek marketingeseinek tehát jobban figyelnie kell a megosztásban
rejlő lehetőségekre, ez az igény egyre intenzívebb a fogyasztói
közösségekben. A megosztás olyan élményfaktort társít a
termékekhez, mely teljesen új szintre emeli a közösségi
kereskedelmet.
A
megosztás a kontroll visszaszerzése
Napjainkban
sok országban nő a munkanélküliség, az életünket meghatározó
politikai-gazdasági döntések pedig az átlagemberek számára
elérhetetlen szinten születnek. Sokan úgy érzik, kicsúszik a
kezükből az irányítás, nincs ellenőrzésük a saját életük
felett.
Ezekre a 21.
századi kihívásokra ad sajátos választ a megosztásos gazdaság.
A közösségi kereskedelem egyfajta kontrollt ad azt emberek kezébe,
akik a már meglévő autóból, lakásból, ritkán viselt ruhából
szereznek bevételt. Szinte a semmiből termelnek pénzt, mert már
eleve rendelkeznek az extra profitot generáló eszközökkel.
Az a
legszebb az egészben, hogy a sharing economy a szabadság
felszabadító érzését adja az embereknek. A résztvevők ugyanis
a saját maguk főnökei, nincs szükségük külön közvetítőkre
a kereslet és a kínálat összekapcsolásában (csak egy jól
működő platformra). Ráadásul nem kell kitalálniuk semmi
radikálisan újat, csak regisztrálni egy már meglévő rendszerbe,
az Uberre, az Airbnb-re, stb.
Közel
állunk ahhoz, hogy a megosztás nemcsak a gazdaságot, de az emberek
gondolkodását globálisan is pozitív irányba terelje.
A hölgyek
egyre aktívabb szerepet játszanak a megosztásos kereskedelemben
Monique
Leroux kanadai üzletasszony szerint rengeteg hölgy vállal szerepet
a közösségi kereskedelemben az utóbbi években. Az Airbnb
célcsoportjának és bérlőinek több mint 50%-át ma már nők
alkotják.
A hölgyek
hozták létre a Rent the Runway ruhamegosztót. A közösségi
finanszírozással foglalkozó oldalakon (Kickstarter, Indiegogo)
mostanában több női vezető hoz létre új projektet, mint férfi
CEO. Úgyhogy a megosztásalapú vállalkozásban gondolkodó uraknak
ideje felvennünk a versenyt a lelkes hölgyekkel!
Forrás:

Megjegyzések
Megjegyzés küldése