Azt a terméket veszik
meg, ami az emberek fájdalompontjait nyomogatja
Miért
veszik meg a hölgyek a kozmetikai termékeket?
Mert szebb
bőrt, hajat vagy körmöt akarnak. A szépség viszont csak a
felszín: dopaminok kergetőznek az agyunkban és az élet minden
területén jobban érezzük magunkat, ha olyan terméket veszünk,
amire igazán vágyunk.
Ezek
rendszerint olyan termékek, melyek valamilyen komoly problémát
oldanak meg (a kozmetikai termék például eltünteti a ráncokat,
ragyogóbbá teszi a fénytelen hajat-legalábbis a marketingesek
szerint:)
Sok sharing
economy alapító talál ki egy remek ötletet, de nincs egy mélyebb,
átgondolt koncepciójuk arról, hogy a termék vagy szolgáltatás
valójában milyen problémát old meg.
Lehet,
hogy a terméked nem valódi problémát old meg?
A közösségi
kereskedelemben gyakran ez a legsúlyosabb rendszerindítási hiba.
Előfordul,
hogy mindenki imád egy közösségi ötletet, ám a dicsérő szavak
nem jelentenek garanciát arra, hogy az érdeklődő tömeg a jövőben
valóban használni is fogja a terméket.
Erről Adam
Berk jut az eszembe, aki 2006-ban egy szomszédok között működő
megosztási platformot talált ki. Berk ráébredt, mennyi értékes
eszközzel (szerszámmal, fényképezőgéppel, sporteszközzel,
stb.) rendelkezünk, ezeket mégis ritkán használjuk, így idejük
nagy részét a szekrényben porosodva töltik.
Berk szerint
sokkal kevesebb hulladék és környezetszennyezés lesz, ha ezeket
az eszközöket megosztjuk a szomszédainkkal. Ebben a helyzetben
igazi win-win alakulna ki, mindenki nyerne.
Berk terve
rajongók tömegét vonzotta. A céget meghívták az összes
jelentősebb startup-eseményre, ahol újságírók tömegei intéztek
kérdéseket Berkhez. A közösségi ötlet a biztató kezdetek
ellenére sem kapott soha komolyabb tőkeinjekciót. Hiába volt
sokaknak szimpatikus a koncepció, alig használták a platformot.
Mi a
tanulság?
Az emberek
mindig szenvedélyesen rajonganak a nagy sharing economy eszmékért
(környezetvédelem, a munkanélküliség és az emberek közötti
különbségek csökkentése, stb.).
A valóság
azonban sokal prózaibb: a közösségi kereskedelemben vásárlók
többsége nem a nemes eszmények, hanem az olcsóbb ár vagy a
kényelem miatt vásárol a megosztáson alapuló platformokon.
Ebben az
iparágban azok a cégek (és platformok) nyernek, melyek a legjobb
megoldást találják ki az embereket érintő mindennapi problémákra
(olcsó fuvar = Uber, a világon bárhol kibérelhető szállás =
Airbnb, közösségi vásárlás = Postrader, és még hosszasan
folytathatnánk a sort).
A
megosztáson alapuló platform beindítása előtt tehát meg kell
győződnöd arról, hogy az ötleted tényleg megoldja-e a
felhasználók egyik központi problémáját.
Ha ezt
sikerül eltalálni, akkor az emberek használni fogják a
platformod, és egy lépéssel máris közelebb kerültél az
exponenciális növekedéshez!
Forrás:

Megjegyzések
Megjegyzés küldése