A közösségi ötleted valódi problémát old meg?



Azt a terméket veszik meg, ami az emberek fájdalompontjait nyomogatja

Miért veszik meg a hölgyek a kozmetikai termékeket?
Mert szebb bőrt, hajat vagy körmöt akarnak. A szépség viszont csak a felszín: dopaminok kergetőznek az agyunkban és az élet minden területén jobban érezzük magunkat, ha olyan terméket veszünk, amire igazán vágyunk.
Ezek rendszerint olyan termékek, melyek valamilyen komoly problémát oldanak meg (a kozmetikai termék például eltünteti a ráncokat, ragyogóbbá teszi a fénytelen hajat-legalábbis a marketingesek szerint:)
Sok sharing economy alapító talál ki egy remek ötletet, de nincs egy mélyebb, átgondolt koncepciójuk arról, hogy a termék vagy szolgáltatás valójában milyen problémát old meg.


Lehet, hogy a terméked nem valódi problémát old meg?

A közösségi kereskedelemben gyakran ez a legsúlyosabb rendszerindítási hiba.
Előfordul, hogy mindenki imád egy közösségi ötletet, ám a dicsérő szavak nem jelentenek garanciát arra, hogy az érdeklődő tömeg a jövőben valóban használni is fogja a terméket.
Erről Adam Berk jut az eszembe, aki 2006-ban egy szomszédok között működő megosztási platformot talált ki. Berk ráébredt, mennyi értékes eszközzel (szerszámmal, fényképezőgéppel, sporteszközzel, stb.) rendelkezünk, ezeket mégis ritkán használjuk, így idejük nagy részét a szekrényben porosodva töltik.
Berk szerint sokkal kevesebb hulladék és környezetszennyezés lesz, ha ezeket az eszközöket megosztjuk a szomszédainkkal. Ebben a helyzetben igazi win-win alakulna ki, mindenki nyerne.
Berk terve rajongók tömegét vonzotta. A céget meghívták az összes jelentősebb startup-eseményre, ahol újságírók tömegei intéztek kérdéseket Berkhez. A közösségi ötlet a biztató kezdetek ellenére sem kapott soha komolyabb tőkeinjekciót. Hiába volt sokaknak szimpatikus a koncepció, alig használták a platformot.


Mi a tanulság?
Az emberek mindig szenvedélyesen rajonganak a nagy sharing economy eszmékért (környezetvédelem, a munkanélküliség és az emberek közötti különbségek csökkentése, stb.).
A valóság azonban sokal prózaibb: a közösségi kereskedelemben vásárlók többsége nem a nemes eszmények, hanem az olcsóbb ár vagy a kényelem miatt vásárol a megosztáson alapuló platformokon.
Ebben az iparágban azok a cégek (és platformok) nyernek, melyek a legjobb megoldást találják ki az embereket érintő mindennapi problémákra (olcsó fuvar = Uber, a világon bárhol kibérelhető szállás = Airbnb, közösségi vásárlás = Postrader, és még hosszasan folytathatnánk a sort).

A megosztáson alapuló platform beindítása előtt tehát meg kell győződnöd arról, hogy az ötleted tényleg megoldja-e a felhasználók egyik központi problémáját.
Ha ezt sikerül eltalálni, akkor az emberek használni fogják a platformod, és egy lépéssel máris közelebb kerültél az exponenciális növekedéshez!


Forrás:

Megjegyzések