Miben
különbözik az Uber és az Airbnb a
kínai ikertestvéreitől?
Most
kiderül, hogyan oldhatja meg a Kínában egyre sikeresebb sharing
economy a társadalom régi gondjait!
Tradíció
versus innováció
Az ősi hagyományok szellemében élő kínai társadalomban a
közösségi kezdeményezések eleinte kulturális ellenállásba
ütköznek. Előfordul, hogy a régi tradíciókat tisztelő kínaiak
kételkednek a közösségi gazdaságban, a lakások, autók
megosztásában, de ez a kritikus hozzállás egyre ritkább
napjainkban.
Az erős helyi versenytársakkal szemben egyre izmosabb az Atzuche
(egy közösségi autómegosztó, a kínai Airbnb), de ezer fokon
pörög a Tujia (a helyi Airbnb) és a Xiaozhu is (Kína második
legnagyobb szállásmegosztó szolgáltatása). A gazdasági elemzők
szerint Kína megosztáson alapuló gazdasága azonban kirobbanó
fejlődés előtt áll. A következő 5 évben akár 80%-ot is
növekedhet, ami egy elképesztő százalék.
A kínaiak imádják a technológiát. Egy lépést sem tesznek
okostelefon, tablet és a legújabb kütyük nélkül, melyek a
közösségi hálózatokon keresztül összekapcsolják őket az
egész világgal. A technológiai fogékonyság Kínában
kiemelkedően kedvező, így rengetegen kapcsolódnak be a közösségi
kereskedelem vérkeringésébe.
A sharing
economy megoldja a kínai társadalom régi problémáit?
A kínai
városok túlzsúfoltak és komoly környezetszennyezéstől
szenvednek.
A nemrégiben
indult sharing economy kezdeményezések éppen ezeken a gondokon
segítenek. Az autómegosztó-szolgáltatások elterjedése
hosszútávon hatással lehet a károsanyag-kibocsátás
mennyiségének csökkenésére, az Airbnb-hez hasonló kibérelhető
szálláshelyek pedig a tömegesen elfoglalt lakások helyzetét
enyhítenek.
Még a kínai
kormányzat is ösztönzi az átgondoltabb gazdálkodást: ingyenes
parkolóhelyet biztosítanak azoknak, akik részt vesznek az
autómegosztási vállalkozásokban.
A kínai
autómegosztó üzletág teljesen más, mint az amerikai vagy az
európai
A közösségi gazdaság legnépszerűbb szolgáltatásait Kínában
is az autók és a bérelhető szállások jelentik. Az országban
egyre élénkebben növekszik a gépjármű-megosztó szolgáltatások
száma, de a sajátos helyi modell keretein belül. (Még nem vettek
át olyan jól működő európai sharing economy rendszereket, mint
például a 15 országban jelenlévő Postrader, ahol minden termék
megosztásért vásárolható meg. )
Az amerikai autómegosztó-gigász, az Uber rendszerében olcsón
bérelhetünk kocsikat, a kínai közösségi "ikertestvérek"
azonban gyakran a sofőr által vezetett luxusautók réspiacára
céloznak (a kínai jogszabályok bizonyos területeken korlátozzák,
hogy magánszemélyek személyautóval kínáljanak fuvart más
kínaiaknak).
Napjainkban éles verseny alakult ki a hagyományos autóbérlést
nyújtó Yongche, az azonos úticélú autómegosztókat tömörítő
Wodache és az egyre népszerűbb autómegosztó, az ATzuche között.
A kínai
szállásmegosztás extra garanciája
Az amerikai
sharing economy közvetlenül kapcsolja össze a felhasználókat egy
platformon.
A kínaiak
viszont ennél többet akarnak, és a megosztáson alapuló cégekhez
csak közvetítőkön át jut el a felhasználó.
Ez
visszavezethető a kínaiak szabálytiszteletére. A Tujia például
arról is gondoskodik, hogy a lakás tulajdonosai mindig az eredeti
állapotban kapják vissza a szállást a bérlőktől.
Kínában
jóval nagyobb a távolság a tulajdonosok és a bérlők között,
mint Amerikában és Európában, ami mindkét csoport nyugalmának
jót tesz.
Forrás:

Megjegyzések
Megjegyzés küldése