A sharing economy átalakítja az iparágakat





"A közösségi mozgalom legalább akkora jelentőségű, mint amikor kijött az első netes böngésző"
(Shervin Pishevar, kockázati tőke befektető és peer-to-peer szakértő)


A gazdasági guruk felfigyeltek egy piaci résre, és korábban sosem látott niche-marketinget hoztak létre a 2008-as recessziótól megfáradt gazdaság romjain. Az emberek eleinte kételkedtek a közösségi kereskedelem sikerében, idővel mégis egyre többen regisztráltak az Airbnb és az Uber rendszerébe. Aztán jött a Lyfty, a Zipcar és egy sereg új ötlet. A szkeptikus hozzáállás viszonylag gyorsan megszűnt, és 2015-ben már közel 9000 megosztáson alapuló cég jött létre Amerikában. Paradigmaváltás történt: azóta egy új, közösségen alapuló társadalmi-gazdasági rendszer körvonalazódik Európában és Amerikában.


Korlátlan kapacitások-a szállásfoglalás és a közlekedés forradalma

A Time magazin rangsorában a sharing economy a 10 nagy ötlet egyike, mely hamarosan megváltoztatja a világot (10 Ideas That Will Change the World). A közösségi kereskedelemre építő vállalatok új igényeket ébresztettek az emberekben, és az egész világon újratervezték a gazdaságot. A válság után az emberek elveszítették a bizalmukat a gazdasági és pénzügyi intézményekben, amire a megosztáson alapuló kereskedelem adott csattanós választ. Applikációk segítségével friss és közvetlen kapcsolatot alakítottak ki a felhasználók között, így a sharing economyval erős bizalmi háló jött létre.
Az Airibnb hatalmas hatással volt a vendéglátóipari ágazatra 2015-ben. A Bostoni Egyetem kutatóinak becslése szerint Texasban az Airbnb minden 10%-os növekedésekor 0,35%-kal csökkent a helyi hotelek bevétele, ami egy óriási összeg. Az olcsó Airbnb-s szállások hatására több hotel alaposan levitte az árakat. A hotelekben foglalható szállások mennyisége korlátozott, ezzel szemben az Airbnb-n bérelhető szállások száma csaknem végtelen. Lisa Gansky szakértő szerint a világ legnagyobb hotelláncolata, az Intercontinental csak kb. a 65%-át éri el az Airbnb kapacitásának.
Az Uber hasonló intenzitással tarolt Amerikában. Egy érdekes adat: az Uber indulásakor San Franciscóban 65%-kal csökkent a taxihasználat (a város tömegközlekedési ügynökségének adatai szerint). Nem véletlen, hogy világszerte taxivállalatok tüntetnek az Uber ellen, de az éles kritika sem állhat a fejlődés útjába. Egyre többen jelentkeznek Uber-sofőrnek, a vállalat az egész világon népszerű. Könnyen előfordulhat, hogy a közösségi innováció idővel teljesen kiszorítja a taxitársaságokat.


A peer-to-peerrel minden könnyebb!

Mi a közösségi vásárlás átütő sikerének titka?
A peer-to-peer szemlélet, vagyis az emberek közötti közvetlen kereskedelmi kapcsolat (mely nem igényel további közvetítőket, cégeket). A sharing economy rendszerében az emberek egymással üzletelnek, ami egy külön élményt ad a biznisznek. Egy rövid időre üzletemberré válnak és egymást támogatva spórolnak a költségeken. Csak egy applikáció kell ahhoz, hogy az Uberen fuvart rendeljünk vagy a DogVacayn "pet-sittert" keressünk, aki vigyáz a kutyánkra. A szolgáltatás gyorsan és könnyen elérhető, csak néhány kattintás. Sokkal kedvezőbb áron vehető igénybe, mintha egy nagyvállalattal lépnénk kapcsolatba.

Az utóbbi évek legerősebb gazdasági innovációja teljesen megváltoztatta a korábban sziklaszilárdnak hitt üzleti modelleket. A Nielsen elemzése szerint a sharing economyra a feltörekvő piacokon lesz a legnagyobb igény, ahol jelentősen felgyorsítja a növekedést (mert olyan szolgáltatásokhoz ad hozzáférést, amit a vásárlók egyébként nem engedhetnének meg maguknak, pl. egy idegen országban foglalhatnak olcsó szállást az Airbnb-vel).

Lisa Gansky szerint a jövő üzleti fejlődésének kulcsa a közösségi megosztásban rejlik, mely minden jelenlegi iparágat érint vagy érinteni fog. Josh Goldman, a Nielsen Shopping Measurement globális vezetője szerint a sharing economy cégek új gazdasági értékeket teremtenek, szétfeszítik a korábban megszokott kereketeket.
A következő évek egyik legnagyobb kérdése, hogyan reagálnak ezekre a fejleményekre a hagyományos gazdaságban gondolkodó cégek!


Forrásaink:
http://m.investor.hu/news/20151007-csak-hatalmas-kamu-a-megosztasra-epulo-gazdasag-sharing-economy.html


Megjegyzések