"A
közösségi mozgalom legalább akkora jelentőségű, mint amikor
kijött az első netes böngésző"
(Shervin
Pishevar, kockázati tőke befektető és peer-to-peer szakértő)
A
gazdasági guruk felfigyeltek egy piaci résre, és korábban sosem
látott niche-marketinget hoztak létre a 2008-as recessziótól
megfáradt gazdaság romjain. Az emberek eleinte kételkedtek a
közösségi kereskedelem sikerében, idővel mégis egyre többen
regisztráltak az Airbnb és az Uber rendszerébe. Aztán jött a
Lyfty, a Zipcar és egy sereg új ötlet. A szkeptikus hozzáállás
viszonylag gyorsan megszűnt, és 2015-ben már közel 9000
megosztáson alapuló cég jött létre Amerikában. Paradigmaváltás
történt: azóta egy új, közösségen alapuló
társadalmi-gazdasági rendszer körvonalazódik Európában és
Amerikában.
Korlátlan
kapacitások-a szállásfoglalás és a közlekedés forradalma
A Time
magazin rangsorában a sharing economy a 10 nagy ötlet egyike, mely
hamarosan megváltoztatja a világot (10 Ideas That Will Change the
World). A közösségi kereskedelemre építő vállalatok új
igényeket ébresztettek az emberekben, és az egész világon
újratervezték a gazdaságot. A válság után az emberek
elveszítették a bizalmukat a gazdasági és pénzügyi
intézményekben, amire a megosztáson alapuló kereskedelem adott
csattanós választ. Applikációk segítségével friss és
közvetlen kapcsolatot alakítottak ki a felhasználók között, így
a sharing economyval erős bizalmi háló jött létre.
Az Airibnb
hatalmas hatással volt a vendéglátóipari ágazatra 2015-ben. A
Bostoni Egyetem kutatóinak becslése szerint Texasban az Airbnb
minden 10%-os növekedésekor 0,35%-kal csökkent a helyi hotelek
bevétele, ami egy óriási összeg. Az olcsó Airbnb-s szállások
hatására több hotel alaposan levitte az árakat. A hotelekben
foglalható szállások mennyisége korlátozott, ezzel szemben az
Airbnb-n bérelhető szállások száma csaknem végtelen. Lisa
Gansky szakértő szerint a világ legnagyobb hotelláncolata, az
Intercontinental csak kb. a 65%-át éri el az Airbnb kapacitásának.
Az Uber
hasonló intenzitással tarolt Amerikában. Egy érdekes adat: az
Uber indulásakor San Franciscóban 65%-kal csökkent a taxihasználat
(a város tömegközlekedési ügynökségének adatai szerint). Nem
véletlen, hogy világszerte taxivállalatok tüntetnek az Uber
ellen, de az éles kritika sem állhat a fejlődés útjába. Egyre
többen jelentkeznek Uber-sofőrnek, a vállalat az egész világon
népszerű. Könnyen előfordulhat, hogy a közösségi innováció
idővel teljesen kiszorítja a taxitársaságokat.
A
peer-to-peerrel minden könnyebb!
Mi a
közösségi vásárlás átütő sikerének titka?
A
peer-to-peer szemlélet, vagyis az emberek közötti közvetlen
kereskedelmi kapcsolat (mely nem igényel további közvetítőket,
cégeket). A sharing economy rendszerében az emberek egymással
üzletelnek, ami egy külön élményt ad a biznisznek. Egy rövid
időre üzletemberré válnak és egymást támogatva spórolnak a
költségeken. Csak egy applikáció kell ahhoz, hogy az Uberen
fuvart rendeljünk vagy a DogVacayn "pet-sittert"
keressünk, aki vigyáz a kutyánkra. A szolgáltatás gyorsan és
könnyen elérhető, csak néhány kattintás. Sokkal kedvezőbb áron
vehető igénybe, mintha egy nagyvállalattal lépnénk kapcsolatba.
Az utóbbi
évek legerősebb gazdasági innovációja teljesen megváltoztatta a
korábban sziklaszilárdnak hitt üzleti modelleket. A Nielsen
elemzése szerint a sharing economyra a feltörekvő piacokon lesz a
legnagyobb igény, ahol jelentősen felgyorsítja a növekedést
(mert olyan szolgáltatásokhoz ad hozzáférést, amit a vásárlók
egyébként nem engedhetnének meg maguknak, pl. egy idegen országban
foglalhatnak olcsó szállást az Airbnb-vel).
Lisa Gansky
szerint a jövő üzleti fejlődésének kulcsa a közösségi
megosztásban rejlik, mely minden jelenlegi iparágat érint vagy
érinteni fog. Josh Goldman, a Nielsen Shopping Measurement globális
vezetője szerint a sharing economy cégek új gazdasági értékeket
teremtenek, szétfeszítik a korábban megszokott kereketeket.
A következő
évek egyik legnagyobb kérdése, hogyan reagálnak ezekre a
fejleményekre a hagyományos gazdaságban gondolkodó cégek!
Forrásaink:
http://m.investor.hu/news/20151007-csak-hatalmas-kamu-a-megosztasra-epulo-gazdasag-sharing-economy.html

Megjegyzések
Megjegyzés küldése